Hoppa till huvudinnehåll

snabbköp

  • Siwa i Estbacka hotas av stängning

    03.01.2017 Östnyland

    Samarbetsförhandlingar har inletts med personalen.

    Siwa-affären i Estbacka i Borgå kommer av allt att döma att stängas. Samarbetsförhandlingar har inletts med personalen.

  • Lojo gör nytt försök med matkassar till äldre

    19.10.2016 Västnyland

    Förmånligare och enklare system för att få matvaror hem.

    Lojo stad testar ett förmånligare och enklare koncept för att speciellt äldre Lojobor ska få sin matkasse från butiken hemkörd. Det här görs i samarbete med företaget som levererar måltider.

  • Nya K-affären i Hangö fick bygglov

    13.02.2014 Västnyland

    Den nya K-affären vid Esplanaden i Hangö får nu börja byggas. Hangö miljönämnd beviljade bygglov i går kväll.

  • Färsk mat är ingen självklarhet i USA

    28.12.2013 Utrikes

    Tillgången på färsk och nyttig mat är begränsad i de fattiga delarna av USA, och det har också konsekvenser för invånarnas hälsa. Orsaken är att ordentliga mataffärer inte vill etablera sig i utsatta områden. Men det fenomenet vill man ändra på i New Orleans-regionen!

  • Snabbkassor saknar instruktioner på svenska

    17.06.2013 Åboland

    Snabbkassorna på Sokos Wiklund i Åbo ger instruktioner enbart på finska eller engelska och det har förargat många. En svensk version kommer, lovar varuhuset.

  • Hon får pris för långsamma kassan

    16.01.2013 Huvudstadsregionen

    Den långsamma kassan i Esboköpcentret Iso omena har väckt uppmärksamhet och förtjusning. Forskaren Sara Ikävalko är mamma till projektet och nu får hon priset årets stadsbo.

  • Från butiksbil till R-kiosk

    17.02.2011 Arkivet

    Varifrån får finländaren sitt dagliga bröd? På 1980-talet drog man in en mängd butiker på glesbygden. Och nära städer dök köpcenter upp.

  • Köp och släng - moderna och farliga köpcenter

    09.02.2011 Arkivet

    Man köper onödiga produkter och skapar avfallsberg.

    De moderna snabbköpen och köpcentren med färdigt förpackade produkter är farliga, eftersom allting är så lättillgängligt. Man köper onödiga produkter och skapar avfallsberg. Här informeras konsumenten.