Hoppa till huvudinnehåll

kommersialism

  • VM guldet ger vatten på kvarn - USA:s fotbollsdamer kräver lika lön för lika arbete

    08.07.2019 Utrikes

    Nästa kamp i rättssalen efter USAs fotbollsdamers seger.

    De amerikanska fotbollsdamerna anses ha allt bättre argument för sitt krav om lika god lön som de manliga fotbollsspelarna. De gör ett minst lika hårt arbete. Dessutom är de världsmästare. Men först återstår att se om president Trump bjuder in det segrande damlaget till Vita huset.

  • Kommentar: Kommersialiseringen av D-Day upprör - "Man måste förklara komplexiteten av kriget och dödandet"

    09.06.2019 Utrikes

    Fem miljoner turister besöker Normandie årligen.

    Samtidigt som antalet veteraner som var med om Dagen D minskar så vill allt fler besöka skådeplatsen för några av de dramatiska striderna under andra världskriget. Det här är inte okontroversiellt, skriver Rikhard Husu, Europakorrespondent för Svenska Yle.

  • Bertil Blom: Vill vi ha julmusiken redan nu?

    03.12.2017 Kultur och nöje

    Adventsmusiken – finns den?

    Visst kan vi lyssna på julmusik på midsommar om vi vill. Men vill vi ha lucia i november? Vill vi fira vår egen födelsedag fyra veckor på förhand? Vill vi fira jul redan i början av december?

  • Beyoncé – feministisk ikon eller upprätthållare av de patriarkala strukturerna?

    15.10.2017 Kultur och nöje

    Är Beyoncé feminist eller inte?

    Från och med i höst har du chansen att studera Beyoncé vid Köpenhamns Universitet. Men är hon så feministisk som många tror? Vi ringde upp professorn Erik Steinskog, redaktören Ida Henrikson och genusstuderande Joséphine Holmström för att få veta mera.

  • Ingen rock utan kvinnor del 4: Lågkonjunktur, ilska och poppig girlpower

    20.12.2016 Kultur och nöje

    90-talet bjöd på en helt ny feministisk musikalisk ilska.

    Lågkonjunktur och söndrig och dov musik, så minns kanske många 90-talet. Feminismen tog olika musikaliska uttryck; riot grrrl-rörelsen utmanade rockens heterosexuella normer och Spice Girls peppade miljontals flickor och unga kvinnor.

  • “Hem till oss kommer varken krigsleksaker eller glassiga prinsessor”

    31.01.2016 Familj

    Att alla andra har - det spelar ingen roll.

    Natalie Klötzer, mamma till två barn på två och fem år, är mycket principfast gällande vilka leksaker och varumärken som får finnas hemma hos familjen. Att “alla andra har” spelar ingen roll.

  • “Låt barnen älska sina varumärken”

    27.01.2016 Familj

    Är det dåligt att låta barnen få det som "alla andra har"?

    Hur ska man som förälder resonera när barnet bara vill ha Star Wars, Hello Kitty, Minions, Hollister eller Iphones? Och är det alltid en dålig sak att ge efter och låta barnet få det som “alla andra har”?

  • Upprop för tidskrifterna på Akademen

    07.11.2015 Huvudstadsregionen

    Kulturpersonligheter ber Bonnier tänka om.

    Flera kulturpersonligheter, akademiker och politiker vädjar till Akademiska bokhandeln om att fortsätta sälja inhemska tidskrifter.

  • Årets julklapp: Mera längtan

    11.12.2013 Debatt

    Snälla julgubbe, i år är jag mätt på prylar. I stället önskar jag mera längtan.

  • På ARS-utställningarna har konsten alltid provocerat

    24.03.2011 Arkivet

    Från popkonst via kroppsvätskor mot digital konst.

    I över femtio år har finländarna fått beundra eller förfasa sig över den moderna konsten på Ars-utställningar. Målet har varit att provocera och väcka debatt, men också att underhålla. Vägen har gått från 1960-talets popkonst via hemelektronik med kroppsvätskor mot digital konst. Följ med från 1961 till 2011.

  • Köpcenter - en livsstil

    19.01.2011 Arkivet

    På 1980-talet växte stora köpcenter upp i centrum av städer.

    På 1980-talet växte stora köpcenter upp i centrum av städer. Det var köpcenter där man inte bara skulle handla varor utan också trivas och vistas. Sådana platser var Forum och Östra Centrum i Helsingfors och Thalia i Åbo.

  • Den kommersiella julen

    13.12.2010 Arkivet

    Det är svårt att ge kärlek, men att ge gåvor, lätt!

    "Det är svårt att ta emot och ge kärlek - att ge gåvor är däremot lätt". På 1960-talet närmade man sig kritiskt den fruktansvärda julen med dess kommersialism.

  • Den farliga reklamen

    01.06.2010 Arkivet

    "Det är bara hemskt vackra och halvnakna människor."

    De etiska aspekterna i reklam har diskuterats länge. Framförallt barn och ungdomar kan lätt påverkas av reklam då de saknar förmåga att reflektera över innehållet. Så var det också på 1970-talet.

  • "Köp julklappar nu, betala i mars..."

    01.12.2009 Arkivet

    Veckans puls undersöker det nya fenomenet med kundkredit.

    Här närmar sig redaktörerna för Veckans puls det nya fenomenet med kundkredit, dvs att man kan köpa julklappar i december och sedan betala dem först i februari-mars.

  • När diskomusiken kom till Finland

    08.10.2009 Arkivet

    Diskookulturen passiverar och förstör ungdomen, eller?

    En musikstil som kom att förena finländare i gemensamt hat var diskomusiken. "opersonligt, hjärndött och massproducerat, som att stå i en korvfabrik", menar Måns Kullman. Men det fanns väl ändå diskoälskare i Finland?

  • Ungdomen - radikal eller ytlig?

    05.02.2009 Arkivet

    Vad ville ungdomen på 1980-talet?

    Vad vill ungdomen? Här analyseras unga på 1980-talet. Deras musik, stil och beteende sätts under lupp.

  • På 1980-talet kläddes också barnen trendriktigt

    08.02.2008 Arkivet

    Söndagsöppet närmar sig saken kritiskt i ett långt program.

    Hur ser trendkläder för barn ut och är det bra att också barnkläder skall vara trendriktiga? Söndagsöppet närmar sig saken kritiskt i ett långt program.

  • Benny och Björn från Abba om schlagerfestivaler och politiska festivaler

    26.03.2007 Arkivet

    "Det kommersiella Abba var inte politiskt betydande."

    Abba vann Eurovisionsschlagerfestivalen 1974 med en låt som kom att bli den allra största hitten i dessa sammanhang: Waterloo. Här intervjuas Benny och Björn efter segern i Brighton om skillnaden mellan en schlagerfestival och en alternativ politisk festival.

  • Vi inreder en lägenhet i Myrbacka 1978

    26.02.2007 Arkivet

    Inredning av en lägenhet i Myrbacka 1978

    I ett inredningsprogram från 1978 bekantar vi oss med en typisk höghuslägenhet i Myrbacka. Vi får tips och idéer på hur tvåbarnsfamiljen kunde få sin lägenhet att fungera bäst.