De pensionerade Helsingforsspårvagnarna fick nya ägare idag.
Fem gamla spårvagnar som inte längre duger för trafik har fått nya ägare. De gamla spårvagnarna ska restaureras och bli nostalgiska upplevelsevagnar på äldreboende eller vara en del av stadskulturen i både Helsingfors och St Michel.
Vår EU-korrespondent samlar sina första intryck av Bryssel.
Efter en månad i Bryssel reflekterar Svenska Yles Europakorrespondent Rikhard Husu över sina första intryck av den nya hemstaden Bryssel.
Spårvagnen får inte användas som sommarstuga eller förråd.
Helsingfors stads trafikverk HST söker efter nya hem för pensionerade spårvagnar. HST vill gärna att spårvagnarna ska användas på ett sätt som främjar stadskulturen.
Snart skickas kollektivtrafikfrågan på utlåtanderunda.
Superbussar eller spårvagnar? Inom kort är det dags för Åbobor, föreningar och organisationer att föra fram sina åsikter om den största frågan inom Åbopolitiken under det här året. Stadsstyrelsen behandlade frågan på måndagen.
Få polisanmälningar leder till domar.
Någon rör vid en flickas intima delar i metron, någon sätter sig bredvid i bussen och börjar smeka lår och försöker röra brösten. Så ser sexuella antastanden ut i kollektivtrafiken i Helsingfors. Någon är oftast en man och får sällan ett straff trots att händelsen polisanmälts.
På Busholmen är många nöjda med de nya rutterna.
I Helsingfors var det många som fick plugga spårvagnskartan på måndag morgon. De som bor på Busholmen och på Helsingegatan har varit nöjda med de nya spårvagnslinjerna.
Spårvagnarna kör de nya rutterna från och med 14.8.
Spårvagnarnas rutter ändras 14.8. Bland annat ändras 1:ans rutt till stor del medan 2,3 och 7 byter nummer under resan. Du kan jämföra de gamla linjerna med de nya med vår karta!
Ska göra trafiken smidigare.
Snart är bussen det enda färdmedlet där det går att köpa biljett av chauffören. Biljettförsäljningen i spårvagnarna upphör nästa år. Och om mindre än en månad upphör också biljettförsäljningen i lokaltågen.
Förnyelse utreds under våren.
HRT har till slut tagit till sig kritiken mot de nya kortläsarna och utreder nu hur de kunde bli lättare att använda.
Reseplaneraren förnyas och får nya funktioner.
Det ska bli ett slut med att stå i kalla gathörn och knappa in adressen - den nya versionen av reseplaneraren vet var du är. Det går redan att testa betaversionen.
Sju personer omkom när spårvagnen körde av spåret.
Den förare som körde olycksspårvagnen i södra London på onsdagen misstänks för dråp skriver The Guardian. Spårvagnen körde av spåret med påföljden att sju personer omkom och ett femtiotal skadades.
En spårvagn välte i förorten Croydon.
Sju personer har omkommit i en spårvagnsolycka i förorten Croydon söder om London. Över 50 andra skadades.
Livlig diskussion i stadsfullmäktige i Tammerfors.
Stadsfullmäktige i Tammerfors diskuterade spårvägsbygget i sex timmar på måndagen. De flesta inläggen i diskussionen var sakliga, men också några färgstarka kommentarer hördes. Spårvägsplanerna godkändes med rösterna 41 mot 25.
Trafiken är tänkt att inledas år 2020.
Stadsfullmäktige i Tammerfors godkände igår kväll spårvägsplanerna med rösterna 41 mot 25. Spårvägsbygget inleds nästa år, och trafiken är tänkt att inledas år 2020.
Orsak: Trasiga spårvagnar och nya spårvagnslinjer.
Nya spårvägar men också låggolvsspårvagnarnas oväntat korta livslängd skapar ett skriande behov av spårvagnar i Helsingfors.
Det kan bli sex procent dyrare att åka kollektivt.
Helsingforsregionens trafik föreslår att biljettpriserna höjs med i medeltal sex procent. Den stora höjningen kan fortfarande stoppas, men då måste alla HRT:s kommuner skjuta till skattemedel.
Läs om de första kvinnliga spårvagnsförarna.
År 1939 trodde den 19-åriga Margit Tall att hon som kvinna aldrig skulle få sätta sig i spårvagnarnas förarsäten. Men när vinterkriget bröt ut fick hon kasta konduktörsväskan åt sidan och ta över männens jobb.
Ny alliansmodell ska ge insyn och budgetkontroll.
Spårjokern ska vara snabb och smidig, och framför allt ska den gå i tid och byggas enligt budgeten. Det här ska en alliansmodell se till.
5:an trafikerar nu mellan Skatudden och Järnvägstorget.
På över trettio år har det inte funnits någon linje 5 i Helsingfors spårvägsnät. Nu trafikerar 5:an mellan Skatudden och Järnvägstorget.
Spårjokern ska få strama tyglar.
Under onsdagens möte fick västmetron inget utrymme, trots att många hade hoppats på det. Nu tar man lärdom av det misslyckade metroprojektet inför den nya snabbspårvägen, som kommer att få mycket stramare tyglar.