Profil: Tomas Jansson
Artiklar av Tomas Jansson
Den folkkära artisten Lasse Berghagen är död
Berghagen somnade in efter en längre tids sjukdom.
Ekonomiskt tänk kör över teaterkonsten när romandramatiseringar tar plats – men är det ett problem?
Romandramatiseringar dominerar på teatrar i Svenskfinland.
Teaterrecension: Lekfullt möte mellan vetenskap och improvisation på Åbo Svenska Teater
Kunskapskabaré bjuder på surströmming och kannibalism.
Han var teaterkritikens sista envåldshärskare — ny bok beskriver en era som dog med Jukka Kajava
Kunde både föda och döda stjärnor med sina ord.
Teaterrecension: Höstens formmässigt mest spännande teater görs i Esbo – Neljän päivän läheisyys av gruppen Wauhaus
Föreställningen saknar synliga skådespelare.
Teaterrecension: Åbo Svenska Teaters Something Rotten! är hjärtlig, glädjefylld musikalunderhållning
Something Rotten! är ÅSTs enda scenpremiär i höst.
Alma Pöysti: Alltid vara orädd, alltid våga ta risker och aldrig tänka karriär
En intervju med Alma Pöysti som sträcker sig över 14 år.
Nya ÅST-chefen Kira-Emmi Pohtokari vill utmana traditionerna, men Fröken Julie är hennes första pjäsval
Hon lovar nya teaterformer, mångfald och samhällsengagemang.
Miljöaktivism som teater — från pappas herbarium till kamp mot jättelika skogsmaskiner
Gästspel under Tammerfors teatersommar.
Kommentar: Varför är teatern intressantare i Sverige?
Tomas Jansson har besökt den svenska Scenkonstbiennalen.
Två familjer som valt att flytta till landet: ”Det är det punkigaste man kan göra i dag”
”Det kändes rätt att flytta”.
Alma Pöysti tog emot Aki Kaurismäkis pris å hans vägnar i Cannes: ”Otroligt festligt och helt fantastiskt”
”Folk har varit helt tagna av den här filmen”.
Alma Pöysti i Cannes: Varför ska jag försöka vara ett franskt modelejon om jag är en talgoxe från Finland?
Alma Pöysti om Cannes: ”Överväldigande och jätteroligt”
Laura Jäntti och Juni Klein – två generationer teaterförnyare
Möte med Finlands intressantaste mor-barn-regissörspar.
Kommentar: Vi måste prata mer om teatern i Svenskfinland
Tomas Jansson kommenterar debatten om teatersatsningen.
Kulturfondens största satsning någonsin på en konstform rann ut i sanden – teatrarna var inte intresserade av finlandssvensk dramatik
Många har gett upp pjässkrivandet.
”Det saknades en exit-plan” – många förklaringar till varför fondstödet till finlandssvensk dramatik inte bar frukt
Så här svarar teaterhusen och Kulturfonden.
Teater: På Åbo stadsteater görs Okänd soldat som en lekfull, grotesk krigsmardröm
Krig är ett helvetiskt skitpåhitt där alla förlorar.
Blaue Frau, Viirus och Grus Grus Teatern tävlar om årets Thalia-pris
Flera finlandssvenska grupper konkurrerar om teaterpris.
Teater: Åbo Svenska Teaters Storm är en Utöhistoria om naturens obönhörlighet och ett samhälles kollektiva lust att hjälpa
Hanna Åkerfelts pjäs åker på turné i södra Finland.
Teaterhuset Universum renoveras till daghem – nu söker man febrilt efter nya utrymmen
Sirius Teatern och Teater Mars hör till grupperna som måste flytta från Styrmansgatan i Helsingfors. ”Vi har älskat utrymmet”, säger Paul Olin som stod på scenen i husets teaterpremiär 2001. ”Men kanske blir det här början på något riktigt nytt.”
Från ”tredje horan till vänster” till kabaré – Johanna Ringboms femtio år på teaterscenen
Ger sin sista föreställning på ÅST, eller?
Teater: Aura of Puppets Leda är ett elegant exempel på hur bra dockor kan gestalta känslomässigt svåra teman
Att spela fram våld och sexuellt utnyttjande på scen är aldrig enkelt. Den antika myten om Ledas förförelse är en historia om sexuellt våld, men med dockor som aktörer skapas en distans som gör det lättare att analysera och förhålla sig till våldet.
Teater: Historien om vampyrgreven Dracula på Åbo Svenska Teater är mer skratt än skräck
Höstens storsatsning på ÅST bjuder på musikteater med flera visuellt ståtliga lösningar och fina skådespelarprestationer. Men själva berättelsen om Dracula och hans offer når aldrig djupt.
Teater: Lars Noréns Solitaire på Svenska Teatern är en ömsint och grym dödsmässa
Tio människor inklämda i ett trångt utrymme. De vet inte varför de är där och kan av någon anledning inte ta sig därifrån. I 100 minuter får vi följa med hur dessa mänsklighetens representanter reagerar när de placeras i en extrem situation.
Glädje och förväntan och en premiärspäckad september när teatrarna ser fram emot en normal höst — men hur relevant är dagens scenkonst?
"Vi har lärt oss att kunna reagera snabbt"
Flowfestivalen fick sin höjdpunkt redan på lördagen: Florence Welch är Kung
Soligt och slutsålt när Helsingforsfestivalen var tillbaka.
Närpespojken som blev ett av den finländska teaterns viktigaste namn – Tomas Jansson minns Ralf Långbacka
En finländsk teaterlegend är borta.
Kommentar: Var allt bättre förr? Eller tankar om Hangö Teaterträff som ett hem för den nya scenkonsten
Festivalen firade 30-årsjubileum under veckoslutet.
Antoniapriset till Unga Teaterns Fem mål mat: "En kompromisslös föreställning med filosofiska tankar"
Delades ut under Hangö Teaterträffs lördagsfest.
Veronica Maggio är efterfesternas och alla brustna hjärtans drottning – ”Jag har alltid gillat vemod"
Sveriges popdrottning aktuell med ny skiva.
Teaterrecension: Sarah Kanes Crave som fysisk musikteater på Koko-teatteri
Stor temahelhet på Kokoteatteri.
Ulla Bjerne och den kvinnliga vagabondens revolt mot samhället och borgerligheten
En berättelse om resor i jakt på frihet.
Teaterrecension: Teater Viirus förvandlar Strindbergs Pelikanen till ett fascinerande ångestuniversum
Andra gången någonsin den spelas på svenska i Finland.
Teaterrecension: Blå Band på Svenska Teatern, en kväll som lever på musik och oneliners och sympatisk familjär stämning
Joakim Groth gör musikteater med bekant trio.
Konstens Hus är drömmen som gick i uppfyllelse: Nu har konstnärerna flyttat in, snart följer annan verksamhet
Som ett lillasyskon till Kabelfabriken i Helsingfors.
Teater: Nationalteaterns Hamlet som musikteater, med en Ofelia som vill ta plats
Nu får också Ofelia säga "att vara eller inte vara".
Teater: En Werther av idag på Åbo Svenska Teater – tonåringen som kämpar med utanförskap och kärlekssorg får ett annat slut än 1774
Femtio minuter lång ungdomsföreställning.
Akse Pettersson är tillbaka på Q-teatern – regisserar ny pjäs som undersöker utnyttjandet av lidande
E.L. Karhus Eriopis får finländsk urpremiär den 4e mars.
Teater: Ken Ludwigs Baskerville på Åbo Svenska Teater – ”en manisk väldigt precis dans”
Premiären som försenades med ett år.
Kommentar: Därför hoppas jag att streamad teater överlever pandemin
Streama eller inte streama, det är frågan.
Teater: I väntan på att scenerna öppnar – en streamad föreställning av Europas mest kontroversiella regissör, Milo Rau
Hans "Lam Gods" blev en het politisk fråga.
Vi längtar så mycket efter en publik” – livet i teaterkulisserna när premiärer ständigt skjuts fram
I Åbo har ensemblen burit på Baskerville i tjugo månader.
TV: Ny serie om teaterlegenden Brecht utnyttjar hans många kvinnoaffärer som röd tråd
Finns textad till svenska på Yle Arenan.
Kolumn: Pjäsen om Reko Lundáns död får mig att minnas en av Finlands mest betydande teaterpersonligheter
Aktuell på Nationalteatern 15 år efter sin död.
Dramatikern, författaren och skådespelaren Anders Larsson är död
En mångsysslare inom kulturen är borta.