Hoppa till huvudinnehåll

YLE-KONTO
Alla Yle-tjänster med ett konto

Användarinstruktioner

Vanliga frågor - FAQ

Problemsituationer

  1. Registrering, skapa ett Yle-konto
  2. Problem med inloggningen: användarnamn eller lösenord saknas
  3. Byta lösenord
  4. Använda Yle-kontot i Yles tjänster
  5. Prenumerera på och avprenumerera nyhetsbrev
  6. Hantering av Mina uppgifter
  7. Radera Yle-kontot
  8. Kontakt med kundervice

Vanliga frågor

Vad är Yle-kontot?

Genom Yle-kontot loggar du på en gång in i Yles alla webbtjänster och appar, utom de tjänster som är avsedda för barn (Barnens Arena och Lilla Tvåan).

Yle-kontot ger dig tillgång till alla funktioner och egenskaper i Yles tjänster – på ett sätt som är anpassat efter dina preferenser. Med Yle-kontot kan du:

  • markera dina favoritprogram på Yle Arenan
  • få en notifiering på mobila plattformar när nya avsnitt av serier läggs ut på Yle Arenan
  • fortsätta att titta eller lyssna på ett program på Yle Arenan efter ett avbrott – till och med en annan enhet
  • titta och lyssna på allt utbud på Yle Arenan när du reser inom EU, förutsatt att du är hemmahörande i en kommun i Finland
  • spara dina prioriteringar i Nyhetskollen och överföra dem mellan enheter
  • abonnera på nyhetsbrev om teman som intresserar dig
  • delta i omröstningar och frågesporter
  • kommentera en del av de artiklar som Yle publicerar.

Med Yle-kontot loggar du in på:

Det är inte obligatoriskt att logga in med Yle-kontot och huruvida du gör det eller inte inverkar inte på den tekniska funktionen i tjänsterna.

Du kan också använda Yle-kontot för att logga på

Hur skapar jag ett Yle-konto?

Du kan skapa ett Yle-konto antingen via Yle-kontots egen webbsida eller någon av Yles tjänster där du hittar inloggning på Yle-kontot i verktygsfältet upptill eller menyn till vänster. Välj ”Logga in” och sedan ”Skapa ett Yle-konto”.

När du registrerar dig ska du ange din e-postadress (som fungerar som ditt användarnamn), lösenord samt födelsemånad och födelseår. Fyll också i uppgift om kön, alternativen är kvinna, man, annat och vill inte svara. Du kan börja använda Yle-kontot så fort du har bekräftat e-postadressen.

Vi samlar inte in personuppgifter för personer under 13 år. Därför måste du ha fyllt 13 för att kunna skapa ditt Yle-konto.

Varför måste jag bekräfta e-postadressen?

När du har registrerat dig skickar vi dig ett e-postmeddelande med vilket du ska bekräfta din e-postadress. På så sätt kan vi säkerställa att e-postadressen fungerar och att det är din adress. Du kan börja använda ditt Yle-konto så fort du har bekräftat adressen.

På vilket sätt bekräftar jag min e-postadress?

Du får ett meddelande till den e-postadress du uppgav i samband med registreringen. Klicka på ”Bekräfta e-postadressen” i meddelandet för att aktivera ditt Yle-konto. Du måste bekräfta adressen för att Yle-kontot ska fungera.

Det händer ibland att bekräftelsemeddelandet hamnar i skräpposten. Kolla där om du inte ser meddelandet.

Du har 24 timmar på dig att svara på bekräftelsen efter att du har mottagit meddelandet.

Hur loggar jag in med Yle-kontot?

Med Yle-kontot loggar du in på Yles alla webbtjänster och appar, utom de som är avsedda för barn. För att logga in behöver du ditt användarnamn, det vill säga den e-postadress som du uppgav för Yle-kontot, och ditt lösenord.

I de flesta av Yles appar sker inloggningen via länken upptill på sidan eller i menyn till vänster.

Om du har glömt ditt lösenord, kan du byta det enligt anvisningarna under Glömde du ditt lösenord?

Hur skapar jag ett nytt Yle-konto?

Du kan registrera bara ett Yle-konto per e-postadress. Om du vill skapa ett nytt Yle-konto med en e-postadress som redan har ett Yle-konto, ska du först radera ditt nuvarande Yle-konto. När du raderar kontot, förlorar du all information som är kopplad till det (favoritprogram, prioriteringar, användarhistorik osv.).

Sedan kan du skapa ett nytt konto enligt dessa anvisningar.

Vad är en signatur?

Din signatur är det namn vilket visas för andra användare när du till exempel kommenterar en artikel. Signaturen visas för alla som använder Yles tjänster. Yle-kontot skapar dig automatiskt en signatur med formatet ”anonym-”. Du kan godkänna signaturen som den är eller ändra den via fliken Mina uppgifter. Du kan ange ditt namn eller smeknamn som signatur. Signaturen ska vara saklig och den får inte syfta på någon annan person.

Vilka uppgifter sparas om mig och vad används de till?

Vi ber om dina uppgifter för att vi ska kunna erbjuda dig personligt anpassade tjänster och intressant utbud på alla plattformar. Du kan gå in och se vilka uppgifter vi har sparat om dig samt ladda ner uppgifterna på https://tunnus.yle.fi/#historik. Vi lämnar inte ut dina uppgifter till utomstående tjänster utan ditt samtycke.

Mer information om hur vi behandlar personuppgifter finns på Yle-kontots sida om dataskydd
och i Yles dataskyddsdeklaration på https://svenska.yle.fi/dataskyddsbeskrivning.

Hur länge lagras mina uppgifter?

Vi sparar de uppgifter som är kopplade till ditt Yle-konto så länge som kontot är aktivt. Uppgifterna stryks om du själv raderar ditt Yle-konto eller inte använder kontot på två år.

Att Yle-kontot raderas innebär följande:

  • E-postadressen och identifikatorn som är kopplade till ditt Yle-konto raderas från Yles servrar. Då bryts kopplingen till all information som hör ihop med kontot och därmed också till dig.
  • Alla kopplingar till externa tjänster bryts.
  • De kommentarer och annat som du har lagt ut på Yles webbplatser raderas inte.

Uppgifterna stryks från våra system inom en timme efter att Yle-kontot har raderats.

Varför ska jag godkänna användarvillkoren?

Enligt EU:s nya dataskyddsförordning ska behandling av personuppgifter alltid bygga på en rättslig grund. I fråga om Yle-kontot uppstår denna grund mellan användaren och Yle då användaren godkänner användarvillkoren. Villkoren innehåller bland annat en beskrivning av användarens och Yles rättigheter och skyldigheter gällande både de personuppgifter som samlas in genom Yle-kontot och behandlingen av dem.

Genom att godkänna användarvillkoren samtycker du till att Yle behandlar de personuppgifter som du uppger när du skapar ett Yle-konto och som uppkommer när du använder kontot i enlighet med användarvillkoren.

På vilket sätt godkänner jag användarvillkoren?

Om du redan har ett Yle-konto kan du godkänna användarvillkoren när du är inloggad på någon av Yles webbtjänster, via din personliga profil och via en ruta som öppnas i de flesta mobilappar. Det räcker att du godkänner villkoren en gång i en tjänst.

Nya användare godkänner villkoren i samband med att de skapar ett konto.

Kan jag skapa ett Yle-konto om jag befinner mig utomlands?

Ja, du kan skapa ett Yle-konto oberoende av var i världen du befinner dig.

Problemsituationer

1. Registrering, skapa ett Yle-konto

Jag försöker skapa ett Yle-konto och har fått följande meddelande: ”Du har försökt registrera dig flera gånger under en timme. Försök på nytt om 59 minuter”?
Du har försökt skapa ett Yle-konto flera gånger med samma e-postadress. Vårt system tolkar det som skräppost och blockerar adressen för en timme.

Jag fick inget meddelande för att bekräfta e-postadressen. Vad ska jag göra?
Normalt får du bekräftelsebegäran inom några sekunder. Ibland kan det ta några minuter för meddelandet att navigera fram på internet. Det är också möjligt att meddelandet hamnar i skräpposten, så det lönar sig att kontrollera den. Om du inte har gått meddelandet inom en timme ber vi dig kontakta kundtjänsten.

Vilket lösenord har mitt Yle-konto?
Du kan själv ange ett lösenord för Yle-kontot. Med tanke på informationssäkerheten rekommenderar vi att du inte använder samma lösenord för Yle-kontot som du har i andra webbtjänster.

Därför ska jag ha fyllt 13 för att kunna skapa ett Yle-konto?
I enlighet med EU:s nya dataskyddsförordning krävs det i Finland vårdnadshavarens samtycke till insamling och behandling av personuppgifter om under 13 åringar. Vi vill skydda barns integritet och behandlar därför inga uppgifter som hänför sig till personer under 13 år.

Fungerar Yle-kontot i andra än Yles tjänster?
Du kan använda Yle-kontot i några tjänster som tillhandahålls av andra än Yle, bland annat Radiot.fi och Helsingfors stads lokalbokning. Yle lämnar inte ut uppgifter till utomstående tjänster utan användarens samtycke. Du hanterar dina samtycken via fliken Anslutna tjänster.

2. Problem med inloggningen: användarnamn eller lösenord saknas

Jag har glömt mitt användarnamn. Vad är det?
Ditt användarnamn är den e-postadress som du använde för att skapa Yle-kontot eller en e-postadress som du senare har uppgett i Mina uppgifter. Användarnamnet är inte ditt namn eller din signatur. För att logga in behöver du e-postadress och lösenord.

Jag har glömt mitt lösenord.
Du kan begära ett nytt lösenord genom att klicka på ”Glömt lösenordet?” som visas på inloggningssidan till Yle-kontot. Skriv in den e-postadress med vilken du skapade Yle-kontot och klicka på ”Skicka”. Vi skickar dig ett e-postmeddelande för byte av lösenord. Klicka på ”Byt lösenord” i meddelandet så slussas du vidare.

Kontrollera skräppostmappen om du inte får e-postmeddelandet. Det händer ibland att meddelandena sorteras som skräppost.

3. Byta lösenord

Jag har inte fått någon länk för att byta lösenord. Vad ska jag göra?
Normalt får du e-postmeddelandet inom några sekunder. Ibland kan det ta några minuter för meddelandet att navigera fram på internet. Det är också möjligt att meddelandet hamnar i skräpposten, så det lönar sig att kontrollera den. Om du inte har gått meddelandet inom en timme ber vi dig kontakta kundtjänsten..

Länken för byte av lösenord är inte längre aktiv. Vad ska jag göra?
Länken för byte av lösenord kan användas endast en gång.Du kan begära en ny länk genom att klicka på ”Glömt lösenordet?” på inloggningssidan till Yle-kontot.

4. Använda Yle-kontot i Yles tjänster

På vilka plattformar fungerar Yle-kontot om jag vill använda Yle Arenan?
Du kan använda Yle-kontot på Yle Arenan med;

  • webbläsaren (datorer, mobila enheter och pekdatorer)
  • iOS- och Android-appar (mobila enheter och pekdatorer)
  • Apple TV
  • Android TV
  • smart-tv-apparater
  • smart-tv-apparater med operativsystemet Samsung Orsay eller Tizen
  • LG smart-tv
  • Sony smart-tv
  • PlayStation 4

Hur ansluter jag en smart-tv eller en Apple TV till Yle-kontot?
För att du ska kunna ansluta apparaten till ett Yle-konto ska du antingen redan ha ett konto eller skapa ett sådant.

Beroende på vilken apparat du använder, gå på Yle Arenan till antingen Inställningar > Logga in eller till Logga in i menyn till vänster. Klicka på ”Anslut apparaten” så får du en kod som du behöver för att ansluta.

Gå med webbläsare (mobil enhet, pekdator eller dator) till https://tunnus.yle.fi/anslut, logga in (om du inte är inloggad), skriv in koden i rutan och klicka på Anslut apparaten.

Du kan när som helst koppla loss en ansluten apparat på https://tunnus.yle.fi/#anslutna-apparater.

Hur favoritmärker jag ett program på Yle Arenan?
När du är inloggad på Yle-kontot kan du favoritmärka en serie genom att klicka på hjärtat på antingen hela seriens eller ett avsnitts sida. Sedan hittar du lätt dina favoriter under ”Favoriter” i menyn eller fliken ”Mina” på framsidan. Du kan ta bort en serie eller ett avsnitt från favoriterna genom att klicka på hjärtat igen eller via favoritvyn.

Hur kan jag få en notifiering när nya avsnitt läggs ut på Yle Arenan?
När du är inloggad på ditt Yle-konto kan du beställa notifiering om nya avsnitt genom att klicka på ringklockan på seriens webbsida eller i någon annan vy. Den här funktionen finns bara i Arenan-appen på mobila plattformar och pekdatorer.

Du stänger av notiserna antingen för en enskild serie genom att klicka på ringklockan eller via ”Notiser på denna apparat” i appens inställningar.

Hur kan jag fortsätta att titta/lyssna på Yle Arenan?
När du är inloggad på Yle Arenan kommer tjänsten ihåg var du blev avbruten i ditt tittande/lyssnande. Gå till ”Fortsätt” och klicka på videon eller ljudklippet för att fortsätta uppspelningen på normalt vis.

Du kan också fortsätta titta eller lyssna på ett program med en annan enhet. Det förutsätter att du är samtidigt inloggad på Yle Arenan med den enhet där tittandet/lyssnandet avbröts och den enhet där du vill fortsätta titta/lyssna.

Hur kan jag titta på program utomlands? På vilket sätt bekräftar jag min hemort?
Till följd av EU:s dataportabilitetsförordning kommer Yle Arenan att utrustas med en egenskap som gör det möjligt för personer som är bosatta i Finland att ta del av utbudet på Arenan när de rör sig inom EU. Förordningen gäller betaltjänster, men Yle vill erbjuda portabilitet för att kunna ge användarna bättre service.

Portabilitet innebär att du kan använda Yle Arenan i alla EU-länder förutsatt att du har ett Yle-konto och är hemmahörande i en kommun i Finland. Hemkommunskontrollen för Yle-kontot görs med identifieringstjänsten Suomi.fi. Du kan identifiera dig med bankkoder, mobil-ID eller elektroniskt personkort. Då får Yle-kontot verifikation från Befolkningsregistercentralen huruvida din hemkommun är i Finland eller inte. Uppgiften sparas på ditt Yle-konto och du kan – om du vill – radera den via fliken Mina uppgifter

Hur deltar jag i omröstningar, frågesporter m.m. när jag är inloggad?
Du kan delta i omröstningar i appen Yle.fi endast om du är inloggad på Yle-kontot.Deltagande i en del andra omröstningar och tester kräver också inloggning. När inloggade användare övar med finska Abitreenit, sparas svaren och användaren kan fortsätta från samma ställe efter en paus.

Hur kan jag lämna kommentarer som inloggad?
En del artiklar är öppna för kommentarer endast från inloggade användare. Du kan logga in genom att klicka på ”Logga in” som finns i samband med kommentarerna. Kommentaren publiceras med din signatur. Du kan ändra din signatur på https://tunnus.yle.fi/#mina-uppgifter. Observera att din signatur ska vara saklig och får inte syfta på någon annan person.

5. Prenumerera på och avprenumerera nyhetsbrev

Varför får jag nyhetsbrevet i e-posten trots att jag inte har prenumererat på det?
När du registrerar ett Yle-konto godkänner du samtidigt användarvillkoren för kontot. I enlighet med villkoren får du en gång i månaden Yles kundbrev per e-post.

Meddelandet innehåller information om fördelarna med Yle-kontot, intressant utbud på Yle Arenan och annat aktuellt på Yle. Du kan när som helst avbryta prenumerationen antingen genom att klicka på länken Avbryt prenumeration i brevet eller genom att avmarkera Yles kundbrev på fliken Nyhetsbrev i din kontoprofil omasta profiilistasi.

Hur prenumererar jag på nyhetsbrev?
Som användare av ett Yle-konto får du Yles kundbrev per e-post en gång i månaden. Dessutom kan du prenumerera på andra nyhetsbrev (de flesta endast på finska) om specifika innehåll via fliken Nyhetsbrev i din kontoprofil.

Du kan lägga in en prenumeration på en del av nyhetsbreven direkt på webbsidan, exempelvis på det dagliga Yle.fi-brevet (enbart på finska) på https://yle.fi.

Hur säger jag upp en prenumeration?
Du kan avbryta en prenumeration genom att klicka på länken ”Avbryt prenumeration”, som slussar dig till fliken Nyhetsbrev i din kontoprofil. Avmarkera det nyhetsbrev som du inte längre vill prenumerera på.

6. Hantering av Mina uppgifter

På vilket sätt kan jag byta e-postadress?
Du kan ändra din e-postadress via din kontoprofil på https://tunnus.yle.fi/ . När du byter e-postadress skickar vi ett verifieringsmeddelande till den nya adressen. Klicka på ”Bekräfta e-postadressen” i meddelandet, och därefter kan du använda Yle-kontot med den nya adressen.

Var kan jag kontrollera vilka uppgifter som har samlats om mig?
När du använder Yles webbtjänster och appar som inloggad med Yle-kontot sparas din användarhistorik på fliken Historik i din kontoprofil. Uppgifterna omfattar bland annat vilka videor och audioinslag du har startat eller vilka artiklar du har läst. I framtiden kommer sidan att innehålla information om hur du har använt ditt Yle-konto.

Du kan granska och hantera notiser och favoriter via tjänsternas egna sidor.

Om du vill ha en maskinläsbar version av uppgifterna kan du klicka på länken ”Ladda ner en kopia av din historik” längst ner på sidan.

Kan jag radera uppgifter som samlats in om mig?
För närvarande är det inte möjligt att radera enskilda uppgifter från Yle-kontot. Om du vill utöva din rätt att bli glömd, måste du radera hela Yle-kontot på https://tunnus.yle.fi/radera.

7. Radera Yle-kontot

Hur raderar jag mitt Yle-konto?
Du kan radera ditt Yle-konto på https://tunnus.yle.fi/radera.

När du har raderat kontot kan du inte längre logga in på Yles tjänster. Att radera Yle-kontot har följande följder:

  • E-postadressen och identifikatorn som är kopplade till ditt Yle-konto raderas från Yles servrar. Då bryts kopplingen till all information som hör ihop med kontot och därmed också till dig.
  • Alla kopplingar till externa tjänster bryts.
  • De kommentarer och annat som du har lagt ut på Yles webbplatser raderas inte.

Kan jag aktivera på nytt ett Yle-konto efter att det har raderats?
Det går inte att aktivera ett Yle-konto på nytt efter att det har raderats, eftersom alla användaruppgifter raderas från användarregistret. Du kan skapa ett nytt Yle-konto med samma e-postadress som var kopplad till det tidigare Yle-kontot.

8. Kontakt med kundservice

Vid eventuella problem kan du också skicka e-post till vår kundservice på yle.tunnus@yle.fi.